SOBIVA MATKABUSSI VALIMINE

Meeldiv reisielamus algab kindlasti õige matkabussi valikust. Seda on veidi keeruline teha, sest ühelt poolt piirab reisi eelarve ja teiselt poolt soov saada parim kvaliteet. Kuigi elamud on uuematel mudelitel paigaldatud enamasti 5-6-le erinevale baasautole, võivad sõidukulud ja -mugavus olla päris erinevad. Niisiis kõigepealt selgitage välja erinevate matkabusside tegelikud kütusekulud. Siin võib selguda, et saades bussi rendipäeva paarkümmend EUR-i odavamalt, tuleb talle näiteks 5000km läbimiseks lisa 200EUR-i paaki valada, sest kütusekulu on 3-5 ltr/100km rohkem. Kindlasti eelistavad teadlikumad matkajad 6-e käigulisi matkabusse, sest maantee kiirustel on need madalamate mootori pöörete tõttu vaiksemad ning sõidu teeb tõeliselt mugavaks püsikiiruse hoidja. Elamute osas kehtib muidugi reegel, et mida rohkem ruumi, seda mõnusam reisida. Kuigi lõunamaade linnades on suurema autoga suhteliselt raske parkida ja manööverdada. Kui on soov kaasa võtta jalgrattaid, rollerit või isegi motikat siis on vajalik garaaziga buss (jalgrattaid saab tagaraamide olemasolul riputada autole sappa). Erinevaid elamuid vaadates võiks pöörata ka tähelepanu sellele, kas vagunis on kõik kahesed voodid või on ühesed ja kahesed. Sõites kuumade ilmadega võiks autol olla vähemalt kabiini kliimaseade ja külmades oludes loomulikult korralik küte ja vaguni soojustus. Vee kasutamine külmaga on muidugi veidi keeruline.

SÕIDU PLANEERIMINE

Kõigepealt alustaks sellest, et planeerides oma suvepuhkust matkabussiga juunis-augustis, tuleks sobiva auto broneerimisega tegelema hakata juba vähemalt mitu kuud varem. Üsna tõenäoline on, et bussi otsingud nädal-paar ette ei annagi tulemust. Planeerides sõitu suurema Seltskonnga (5-6 inimest) on tekkinud tihti küsimusi magamiskohtade mahukuse ja võimaluste üle, mille normaalne lahendus soojal ajal kämpingutes ööbides on siiski lisa telgi või telkide kaasa võtmine. Vaevalt, et näiteks kõik 6 inimest soovivad üle +25 soojaga 12m2 pinnal ööbida ja siis hommikul üksteisest üle ronida.

ÖÖBIMINE MATKABUSSIGA

Tuleks arvestada sellega, et suurem osa matkabussile sobivaid ööbimiskohti on siiski selleks ettenähtud autokämpingu platsidel. Need on küll tasulised aga enamasti 20-30 EUR-i eest ööpäevas saab kogu seltskond ja buss ööbitud ning hinna sees on ka alati WC koos pesemisvõimalusega, 220V voolupistik ning paremal juhul ka veel bassein või korralik privaatne rand. Sellistes kämping kohtades on kindlasti ka turvaline oma varandust bussis hoida võrreldes tavalise parkla või lihtsalt tänavaga. Esineb juhtumeid, kus linna pealt tagasi tulles on tänaval seisnud bussi sisse murtud (vaatamata alarmile) ja kogu väärtuslik on minema viidud. Seevastu autokämping platsid on hästi turvatud ja piiratud ning ”naabrivalve” töötab seal väga hästi. Pidage meeles ka seda, et väga paljud kämpingplatsid suletakse õhtul kl.21-22,st. välja sealt saate aga sisse registreerimist enam ei tehta. Kuid on ka platse, kus võid õhtul ennast vabale kohale rahumeeli sisse seada ning raha tullakse küsima alles hommikul. Muidugi on alati võimalus ennast tasuta mõne tankla – / rekkaparklasse sisse sättida. See variant muidugi kõige mõnusam pole.

LIIKUMINE MATKABUSSIGA

Meeles tuleks pidada ka seda, et matkabuss on suhteliselt suuregabariidiline ja suurlinnades ning kitsastel mägiteedel liikumine on isegi kogenud juhile suhteliselt keeruline. Siit ka siis selline soovitus-leidke endale kõigepealt mõnus kämpingu plats, seejärel tehke rataste või rolleriga ümbrusele tiir peale. Matkabussi soovtuslik liikumiskiirus on 90-100 km/h, sellisel juhul kulutate ca 11 l/100km. Suurendades kiirust iga 10 km/h kohta saate kütusekulu lisa ca 1,5 l/100km kohta bussi tuuletakistuse arvelt. Teede valikul tuleks alati eelistada kõva kattega teid, kruusateed tekitavad mööblidetailide kõva nagina ning pehme kattega liivateele võib buss lihtsalt kinni jääda. Samuti tuleb matkabussiga manööverdusel arvestada seda, et pöörates liigub bussi tagumine osa ratta jäljest ca meetri jagu kaugemalt. Tasulistel kiirteedel sõites võib bussi rahulikult sättida kuni 6m makserajale, bussi ülemõõtmisi pole veel siiamaani tehtud. Nendes maades, kus pead tasulise kiirtee kasutamise eest maksumärgi ostma, tee seda kindlasti, sest kontroll toimib seal suhteliselt tõhusalt ning trahv selle eest üsna soolane. Mägiteedel sõites pidurda kindlasti maksimaalselt käikudega, järsust mäest alla laskuda kasvõi teise käigu ja täispööretega on palju ohutum, kui pidevalt pidurdades mäe orus kurvi eel tõdeda, et autol enam pidureid ei olegi? Väldi tihedatesse põõsastesse ja okstesse sõitmist, sest plastikdetailid saavad suhteliselt kergesti kriimustatud. Pea meeles ka jälgida bussi kõrguse piirangu märke, sest alla 3,1 m takistuse alt läbi sõitmine läheb väga kulukaks!

PEA MEELES

– matkabussis on suitsetamine keelatud
– ära tee sõidu ajal gaasipliidil süüa
– kõik lahtised asjad, samuti külmkapi sisu (juhul kui uks pole lukus) lendavad sõidul või pidurdusel laiali
– kui matkabussi WC paagil põleb punane tuli, siis ta on juba tõepoolest täis ! Edasine kasutamine tähendab auto korralikku puhastust
– matkabussi WC paaki saad tühjendada kõikides WC-des või spetsiaalselt ettenähtud kohtades
– matkabussi kraanivee kogumispaaki saab tühjendada kämpingplatsidel või võimalusel kanalisatsiooni
– ennem matkabussiga liikumist kontrolli külgakende sulgemist, ülemised avatud aknad ei pruugi paista peeglist ning purunevad okstes
– ööbimisel pimedas matkabussis jäta sisevalgustuse lülituse võimalus voodist. Kottpimedas ülemisest voodist allatulek on keeruline
– võta kaasa magamiseks linad, padjad, tekid ning kööginõud ja rätikud
– varu alati piisavalt aega reisimiseks ja võta kaasa hea tuju

KASULIKUD LINGID

– Eesti kämpingud – www.camping-estonia.ee
– Eesti Karavan – www.eestikaravan.eu
– Läti kämpingud – www.camping.lv
– Leedu kämpingud – www.camping.lt
– Kämpingud Euroopas – et.camping.info
– Marsruudi planeerimine – www.viamichelin.com
AGA Gaasi teeninduspunktid
Propaan.ee müügiesindused